מונחים נבחרים

אנו שמחים להבהיר בקצרה כמה מהמונחים הבסיסיים המשמשים אותנו ב'ננוע' כדי להגדיר את אפשרויות התחבורה העתידיות

הטלת מס משתנה, המבוסס על היקפי הנסיעה במרחק או בזמן, או על סוג אמצעי-התחבורה. מיסוי דיפרנציאלי מאפשר למסות לפי אזורי-הנסיעה ומידת העומס והביקושים שבו, לפי סוג כלי-הרכב ועוד.

כלי-מיסוי דיפרנציאלים מאפשרים לייצר תמריצים להתנהגות תחבורתית משתנה, לטוב או לשלילה.
כיום פועלים בישראל הנתיבים המהירים וסבסוד של תחבורה ציבורית - המתמרצים מעבר לתחבורה הציבורית, ולחלופין סבסוד במיסוי לאחזקת רכב בליסינג, והחזר-תשלום להגעה ברכב פרטי לעובדים במגזר הציבורי - המתמרצים אחזקת רכב פרטי.

מיסוי דיפרנציאלי בתחבורה

צי שיתופי של אמצעי נסיעה דו גלגליים קלים כמו אופניים או קורקינט חשמליים, הניתנים להשכרה לשימוש קצר מועד.

הכלים מפוזרים במרחב בהתאם לאזורי ביקוש ומושכרים לזמן קצר על פי דרישה לנסיעה חד כיוונית ממוצא ליעד דרך אפליקציה ייעודית. בד"כ, לפחות חלק מהכלים נאספים ונפרסים מחדש במרחב מעת לעת, כדי להתאים את מיקומם לביקושים.

שירות מיקרו-תנועה מאפשר קישור מהיר יחסית במרחקים קצרים ללא צורך בהמתנה ובגמישות מרבית מבחינת מסלול ותזמון.
הוא תורם להפחתת נסיעות קצרות ברכבים פרטיים והפחתת זיהום אויר.
בעת פיתוחו, יש לקחת בחשבון השפעה שלילית על הליכה ברגל וצורך להסדיר נתיבים מתאימים ולמנוע חיכוך עם הולכי רגל וכלי רכב אחרים.

מיקרו-תנועה - micro mobility שיתופי

ארכיטקטורה דיגיטאלית מבוססת על מערכות מידע ותקשורת המאגדת יחדיו מפעילי שירותי תחבורה למינהם ונוסעים פוטנציאליים - ליצירת שירות מקושר ומאוחד של מגוון כלי-תחבורה.

מערכת מיטבית כוללת אספקת מידע מתוכנן, מידע בזמן אמת וכרטוס חכם לכלל אמצעי הנסיעה בפלטפורמה מרכזית אחת. הנוסע יכול לבחור את צירוף אמצעי הנסיעה המתאים ביותר ולשלם באופן גמיש ונוח בהתאם לחבילות שירות מוצעות.

מערכות MaaS מאפשרות להפוך את הניידות לשירות איכותי - ללא בעלות על אמצעי התחבורה. הסדרת מערכות MaaS מעניקות גישה נוחה וידידותית למידע על מגוון של אמצעי נסיעה בצורה גמישה ויכולת תשלום גמישה. פיתוחן מאפשר תכנון יעיל של נסיעות, מגדיל את האטרקטיביות של חלופות לנסיעה ברכב פרטי ומשלב את האמצעים תחת אוגדן אחד של חבילות שירות מותאמות אישית

מערכות MaaS - ליצירת ניידות כשירות

היחס שבין אמצעי התחבורה, לבין שטח החניה הנדרש לו בתכנון הרחוב/בניין.

אמצעי תחבורה שונים דורשים שטח-חניה שונה: רכב פרטי דורש שימוש-קרקע של 25 מ"ר במגרש חניה, לכל דירה בבניין, ואילו רכב שיתופי מאפשר שימוש באותו השטח לכל 3-6 דירות. אופניים וכלי-תחבורה זעירים דורשים הרבה פחות מקום, ושירותי אופניים ותחבורה זעירה שיתופיים מצמצמים זאת עוד יותר, וכן הלאה.

מקדם המרה למקומות חניה

מספר הנוסעים ברכב בכל נסיעה (כולל הנהג). נתון הבוחן את מידת היעילות של כלל אמצעי התחבורה - ככל שמקדם המילוי גבוה יותר, כך כל כלי-רכב מסיע יותר אנשים, ויש יותר יעילות של השימוש בדרך, בדלק ובכלי-הרכב.

מקדם מילוי לנסיעה

משני-המשחק, או Game Changers הן חבילות-מדיניות לשינוי, אשר יכולות להביא למהפך באפשרויות התחבורה העתידיות במדינת ישראל

משני-המשחק' של ננוע'

גוף המיועד לאספקת שירותי תחבורה כלשהם, בבעלות משותפת של המשתמשים בו.

קואופרטיב תחבורתי

מידת התיאום והחיבור שבין אמצעי תחבורה שונים - ברשת הדרכים האפשריות, בתזמון המעבר ביניהם, בסנכרון התשלום שביניהם, ובהתאמה בין המרחב העירוני לבין סוג אמצעי-התחבורה.
קישוריות גבוהה יותר, משמעה תנועה מהירה, נוחה וזולה יותר בין כל שתי נקודות בעיר או האזור.

קישוריות בתחבורה

מודל להשכרה של כלי רכב לטווחי זמן קצרים (שעות או יממה/סופ"ש) על בסיס תשלום דמי מנוי לשירות ו/או דמי שימוש ללא צורך בבעלות על הרכב.
המודל פועל לרוב בשני אופנים: נסיעה הלוך ושוב (חזרה לאותה נקודת מוצא – roundtrip) כמו car2go או נסיעה לכיוון אחד ללא חזרה (one way) כמו אוטותל. התשלום מתבצע לפי מרחק הנסיעה ו/או משך הנסיעה.
הרכב השיתופי מאפשר שימוש ברכב פרטי ללא צורך בבעלות על רכב. משלמים רק כנגד שימוש ללא עלויות קבועות.

רכב שיתופי (carsharing)

מודל תפעולי ומסחרי לנסיעה של מספר אנשים (2 או יותר) ברכב פרטי (וגם במונית) באותו פרק זמן כאשר לכל אחד יש מוצא ו/או יעד שונים זה מזה.

המודל מבוסס על קרבה גאוגרפית מינימלית בין נקודות האיסוף וההורדה כך שניתן לייצר מסלול נסיעה משותף ללא סטיות גדולות מדי ממסלול נסיעה ישיר. בדרך כלל השירות ניתן או מדלת לדלת או איסוף והורדה בתחנות לרבות של תחבורה

שירות נסיעות שיתופי (dynamic ridesharing / Transportation Network Company)